HAR MAN VILJAN SÅ KAN MAN LYCKAS MED ALLT

Rubriken har väldigt stor innebörd, VILL man så KAN man lyckas med allt. Så är det. Men om man inte vill så lyckas man inte heller.
VILL man vinna en match, och har viljan, ja då vinner man!
VILL man klara av skolan och har viljan till att göra det, ja då fixar man skolan!
Idag börjar jag min praktik 16-21 och ska bli mysigt att komma och ta hand om de små gamlingarna. Trivs riktigt bra på min praktikplats, underbar personal och goa äldre. Hade inte kunnat bli bättre.
.....
Jag säger att de ska bli mysigt, jag har tänkt lägga upp en video här, där ni kan få se hur det faktiskt kan gå till på vissa äldre boende runt om i landet och i världen. Detta jag har hittat här, är från Italien.
Personalen vanvårdar de äldre extremt mycket, de har sjukt dålig hygien. (vilket är super viktigt inom vården!) De drar, sliter, slår, och puttar helt försvarslösa människor.
Antingen måste dessa människor ha de väldigt jobbigt hemma och ta ut detta på de äldre på sitt jobb. Eller också så har de helt enkelt inget HJÄRTA. Jag förstår verkligen inte hur man kan göra så mot andra människor utan att få dåligt samvete. Detta är ju inte heller en person, utan det är i princip hela personalen på stället som har samma attityd mot de äldre. De äldre kan inte göra något, de kan inte säga till av antagligen olika anledningar. 
Dessa Italienska människor som beeter sig såhär mot äldre måste verkligen ha något fel i huvudet, för såhär får det fan inte gå till!
....
Det värsta är att detta förekommer i Sverige också! Kanske inte i lika stor utsträckning men att det ens finns människor som får för sig att göra såhär. Det är just nu väldigt uppmärksammat här i Sverige eftersom det är många äldre boende, framförallt privat ägda som blivit anmälda pga av att anhöriga och andra har sett att det har varit något fel. De blir då anmälda till något som heter SoL= Socialtjänstlagen.
I Sverige har Carema och Attendo care varit i rampljuset och fått väldigt mycket klagomål.
- Så som att de har lagt en äldre, med funktionsnedsättning på ett madrass på golvet.. (de ska finnas en säng som är höj och sänk bar!)
- De har inte gett de boende sin medicin i rätt tid vilket har bidragit till att de äldre har fått stå ut med hög smärta och annat.
- De har inte bytt kateter och stomi vilket har bidragit till extrema bakterier och många har blivit sjuka.
- Hygiena rutiner har varit väldigt dåliga.
HÄR hittar ni ett klipp från det Italienska äldreboendet.
PUSS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0